Saya takde duit
Sebagai seorang student yang takdek sponsor (kalo ade sponsor pon tak cukup kot), rasanya tak mampu nak beli barang2 baby yang baru. Kalau yang murah pon low quality. So better cari yang berquality but murah, so second hand items la yang akan dicari. Lagipon, kalo compare dengan barang2 Malaysia, harga dia memang one to one, cuma kena darab 3.1 yek sebab currency sini. Isskk... Tapi, barang2 second hand sini bukan buruk berhabuk dan bertahun2 punya barang. Biasanya diorg ni suka tukar2 barang. Pakai 2-6 bulan or setahun, then decided tuk tukar. Kalo bab perabot2 tuh, diorg akan buat sale gile2 masa Spring Cleaning. Kaya sungguh mereka. But bagusla, memberi peluang kepada org2 yang tak mampu cam kitorg ni beli barang2 second diorg yang berkualiti dan boleh dikira masih baru la (kalau pandai cari). Kebanyakan jugak jual yang new ones coz unwanted gift (contohnya XBox 360 yang BB beli still in a box dan tak dibuka pon lagi). So tunggu lepas Christmas kang and we'll see what will come up as unwanted gifts! hehe.
Lagipon sini memang sentiasa ada garage sale la ape la. Siap ada garage sale nya page dlm Facebook. Dulu rajin la survey2 barang2 dlm garage sale FB page tu, but now dah beralih arah ke page barang2 second hand baby (Tot Shop). Memang segala macam menda ade dijual. Boleh dapat stroller, breast pump, toys, baby bjorn, etc2 dengan harga yang sgt murah (70% less from kedai la). Tapi kena pandai la pilih yang masih baru dan berquality. Normally yang baru2 ni agak mahal la, but still 50% less than kedai.
So pendek kata, kitorg survey barang2 kat kedai dan take note harga untuk compare barang2 yang dijual second hand. Sometimes barang2 yang diorg jual ni diorg beli from overseas yang takdek di Australia. Contohnya stroller Graco. Kitorg actually sangat berminat dengan Graco atau Chicco punya travel system stroller. But stroller Chicco sini is about AUD1000 = RM3100! Graco pulak tidak dijual. Huh! Review http://hubpages.com/hub/Best-Travel-System-for-Babies
Tapi sebenarnya tak kesah pon ade car seat skali ke tak. Janji murah dan berquality. Anyways, survey2 dalam internet, terjumpa la sorg ni nak jual Graco Quattro Tour Deluxe warna hitam+biru yang sgt murah (second hand of coz!) and masih baru and just pakai 4-5 bulan jek. Harganya cuma AUD100. Murah la kot? Compare to other strollers di sini yang teramat2 lah mahal. Dan tgk price kat Malaysia cam lagi mahal jek for second hand (rujuk Mudah.my). Strollernya sebijik macam kat bawah ni, plus ada bassinet, ada cover extension and ada winter cover (ni tersangat penting wajib ada coz baby nanti lahir time winter), cuma takdek car seat.
Lagipon sini memang sentiasa ada garage sale la ape la. Siap ada garage sale nya page dlm Facebook. Dulu rajin la survey2 barang2 dlm garage sale FB page tu, but now dah beralih arah ke page barang2 second hand baby (Tot Shop). Memang segala macam menda ade dijual. Boleh dapat stroller, breast pump, toys, baby bjorn, etc2 dengan harga yang sgt murah (70% less from kedai la). Tapi kena pandai la pilih yang masih baru dan berquality. Normally yang baru2 ni agak mahal la, but still 50% less than kedai.
So pendek kata, kitorg survey barang2 kat kedai dan take note harga untuk compare barang2 yang dijual second hand. Sometimes barang2 yang diorg jual ni diorg beli from overseas yang takdek di Australia. Contohnya stroller Graco. Kitorg actually sangat berminat dengan Graco atau Chicco punya travel system stroller. But stroller Chicco sini is about AUD1000 = RM3100! Graco pulak tidak dijual. Huh! Review http://hubpages.com/hub/Best-Travel-System-for-Babies
Tapi sebenarnya tak kesah pon ade car seat skali ke tak. Janji murah dan berquality. Anyways, survey2 dalam internet, terjumpa la sorg ni nak jual Graco Quattro Tour Deluxe warna hitam+biru yang sgt murah (second hand of coz!) and masih baru and just pakai 4-5 bulan jek. Harganya cuma AUD100. Murah la kot? Compare to other strollers di sini yang teramat2 lah mahal. Dan tgk price kat Malaysia cam lagi mahal jek for second hand (rujuk Mudah.my). Strollernya sebijik macam kat bawah ni, plus ada bassinet, ada cover extension and ada winter cover (ni tersangat penting wajib ada coz baby nanti lahir time winter), cuma takdek car seat.
So apa kata survey? OK tak? Mungkin terlampau awal kot nak beli. Tapi kalau tak beli melepas plak bargain for a quality stroller.

ya Allah! murahnya. even 2nd hand pun, kalo kualiti cam baru apa salahnya korang rembat. ish kalo aku dok sana, mesti penuh umah aku.haha. tu pun kalo ada duit la kan.
ReplyDeleteseyes murah kan? okayla..aku beli jekla kan..
ReplyDeleteaku rs xsalah kalo beli brg baby awal2. kalo ikut mak aku dlu, dia kata nak beli brg baby tggu la time 7++months. tp aku ckp la, what if terbersalin awal? hehe tmbah plak kalo maknye active, ada possibility kan.;D
ReplyDeletelg plak, kite xtau time tu kesihatan kite camne. dlu aku alhamdulillah sihat sampai bersalin. tp kawan aku, bila dah masuk 8bln, badan/kaki dia da start bengkak. pastu dia kata seksa gila nak jalan kalahkan penguin. hehe. nsb org lain2 kan. so kesimpulannya, ada duit, brg berkenan, on je haha. xyah tggu bln2 akhir br nak shopping :D
haha..mak mah, panjang lebar ko nye penerangan. Aku dah book dah nak amek ptg ni. Nanti aku post gambarnye di sini. haha. Anyways, aku pon rasa tak salah beli awal coz leh cut2 budget. Dahla harga brg2 sini asek berubah2 setiap minggu. Sekali choc. snickers 99sen, minggu depannya $1.70 (contohnyela).
ReplyDeleteLagipon, takdekla nanti parah duit nak keluarkan nak beli bulk semua menda. Beli sikit2 la kan.