My flight experience with a 4mo baby
Alhamdulillah, perjalanan kami dua beranak dipermudahkan olehNya. Memang hassle free lah. Memula tuh fikir macam-macam, nak tolak stroller ke nak carry dalam baby carrier sampai gate? Tapi kalau carry Adel, 6.5kg, then backpack pun lebay kurang 4-5kg, memang makin rendah la I. Huhu. My flight was on Saturday, 9.50pm. So pagi Sabtu tuh tetibe sakit tengkuk, tersalah urat masa tidur. So terus decide untuk tolak stroller sampai gate check in.
Pasal baggage plak, memang tersangat2 lah overweight. My bag limit was supposed to be 30kg only, tapi when I checked in my bags, combined weight was ~50kg. Haiyaa! Nasib baik ground crew yang on duty tuh only put it as 40kg, so 20kg each bag. So I only have to take one small bag, one backpack & one stroller with me. So satu tangan tolak stroller, satu tangan tarik bag. Nice!
Satu menda tak puas hati, ground crew bagi seat yang takdek bassinet. Apekejadahnya?? How do you expect me to hold the baby in a 7 hours flight? Dia kata, dia takleh nak change seat sebab flight tuh penuh. So dia just put up a notice about that kat situ supaya ground crew kat gate nanti will take note.
Maka, after check in, kami berbuka puasa di food court KLIA. Bungkus nasi lemak from home. Nyummy2. But since Friday tuh memang I controlled what I eat, coz takut Adel kembung & muntah2 dlm flight or cirit-birit. A few days before tuh memang Adel ada muntah2 lagi, but tak banyak, just macam dia nak buang kahak dia. Petang before bertolak ke KLIA tuh, after mandikan Adel, dia dah muntah dengan banyaknya. So agak risau gak dia akan muntah lagi, but my mom said, bagusla dia dah muntah sekarang...nanti tak muntah dah. And betul2 sebelum bertolak tu, Adel berak cirit birit...so perut dia pun dah lega agaknya dah muntah & berak siap2 kat rumah, tanak susahkan Mama dia dlm flight nanti.
After berbuka tuh, kitorang pun turun la ke International Departure nya gate. Sampai kat tempat scan barang tu, I thought kena angkat the stroller and put it on the carousel for scanning. So after dah angkat2 my bags for scanning, pusing2 tgk Adel dah takdek. Rupa2nya orang kastam dah tolak dia melepasi gate. Huhu. Phew. Lega sikit, kalau tak tatau camne sebelah tangan nak angkat stroller, sebelah pegang baby.
Then terus cari changing room nak tukarkan diaper Adel. Pas je tukar diaper, terus dia tidur. So I head to gate H4 yang tak jauh pun and tak perlu naik train. Pelik gakla kenapa my flight kat gate H4 coz normally international departure kat gate C, yang kena naik train tu. Ground crew tuh kata, tah kenapa hari ni plak naik kat H4. Dalam hatiku, bagusla...takdekla susah2 kena naik train jauh2 plak kan. Kebetulan je.
Sampai kat gate, again, I requested to change seats, but dia kata tak boleh sebab kebetulan hari tu ada banyak baby. Ada 5 orang baby. So kemungkinan bassinet pon tak dapat. I pon pasrah jekla. Kat waiting area tuh, I counted la how many babies yg ada. Yang infant only 2, yang lain semua dah besar & boleh berjalan. Whattheheck kan? Takpe, bersabar lagi. Sampai waktu nak boarding, the ground crew asked me to move to the front of the line coz they normally board kids dulu. So, yeah..I'm the first to board the plane.
Again, sampai kat pintu airplane tuh, I told the cabin crew nya supervisor that my seat was at the back & I have no bassinet & requested to change seat that have bassinet. Dengan baik hatinya supervisor tu took my ticket & told me to sit first & he will settle my problem. Dia pun complain kata ground crew ni malas nak buat kerja. After everyone else dah board the plane, the ground crew came to me and said they managed to change my seat and got me a bassinet. Alhamdulillah, lega hati mendengar. Kalau tak, camne nak gi toilet or nak makan kan kalo baby ada kat lap.
Pas dah changed seats, Adel sambung menyusu coz betul2 before boarding dia nangis plak nak menyusu. Masa take off tu dia tidur jek. I put him in the bassinet, and Adel tidur sampailah nak landing, dia terjaga nak menyusu. Sampai Adelaide pun dia tidur. I put him on the stroller, beratur tunggu custom check ape semua pun dia nyenyak tidur. Masa nak collect bag pun I left him by himself tuk nak angkat bag. Then nak tolak stroller satu tangan and trolley of bags satu tangan memang mencabar. Kebetulan ada lah seorang pakcik & makcik ni yang datang Adelaide nak beraya ngan anak2 dia tolong. Pakcik tu kata, "takpe, takpe...awak tolak je anak awak..biar pakcik tolakkan beg awak ni..." And pakcik tu memang tolak my bags all the way ke depan kastam yang nak check bag tu. Baik sungguh pakcik Ismail & makcik Rosnah ni. Jasamu akan dikenang selalu.
I was in front of the line dah tuk kastam check bag masa Adel menangis terjaga dari tidur. Adoi. Pakcik Ismail kata, "ala...lewat beberapa minit jek..kalau tak baby mesti tak bangun lagi.." hehe. Anyway, org kastam tuh check only one of my bag yang ada rempah2, the other bag yang ada kerepek2 and kuih2 raya tu I tak bukak pun for him to check coz dah tak sabar nak keluar. Lagipun masa dia check2 rempah tu dah tanya awal2 " is that it? is there anything else after this?" and he said no. So ape lagi, terus malas nak bukak bag. Then keluar dari pintu with one hand pushing the trolley of bags & the other hand pulling Adel's stroller. Nampak je my DH, terus I lepaskan trolley bag tu tengah2 jalan. Haha! Lega...sampai pun akhirnya. Alhamdulillah...memang Adel tak banyak kerenah & memang perjalananku sungguh smooth sekali. Will I do it again? Errrmm...tengoklah dulu. hehe.
Sekian....entry yang sungguh la panjang.
Pasal baggage plak, memang tersangat2 lah overweight. My bag limit was supposed to be 30kg only, tapi when I checked in my bags, combined weight was ~50kg. Haiyaa! Nasib baik ground crew yang on duty tuh only put it as 40kg, so 20kg each bag. So I only have to take one small bag, one backpack & one stroller with me. So satu tangan tolak stroller, satu tangan tarik bag. Nice!
Satu menda tak puas hati, ground crew bagi seat yang takdek bassinet. Apekejadahnya?? How do you expect me to hold the baby in a 7 hours flight? Dia kata, dia takleh nak change seat sebab flight tuh penuh. So dia just put up a notice about that kat situ supaya ground crew kat gate nanti will take note.
Maka, after check in, kami berbuka puasa di food court KLIA. Bungkus nasi lemak from home. Nyummy2. But since Friday tuh memang I controlled what I eat, coz takut Adel kembung & muntah2 dlm flight or cirit-birit. A few days before tuh memang Adel ada muntah2 lagi, but tak banyak, just macam dia nak buang kahak dia. Petang before bertolak ke KLIA tuh, after mandikan Adel, dia dah muntah dengan banyaknya. So agak risau gak dia akan muntah lagi, but my mom said, bagusla dia dah muntah sekarang...nanti tak muntah dah. And betul2 sebelum bertolak tu, Adel berak cirit birit...so perut dia pun dah lega agaknya dah muntah & berak siap2 kat rumah, tanak susahkan Mama dia dlm flight nanti.
After berbuka tuh, kitorang pun turun la ke International Departure nya gate. Sampai kat tempat scan barang tu, I thought kena angkat the stroller and put it on the carousel for scanning. So after dah angkat2 my bags for scanning, pusing2 tgk Adel dah takdek. Rupa2nya orang kastam dah tolak dia melepasi gate. Huhu. Phew. Lega sikit, kalau tak tatau camne sebelah tangan nak angkat stroller, sebelah pegang baby.
Then terus cari changing room nak tukarkan diaper Adel. Pas je tukar diaper, terus dia tidur. So I head to gate H4 yang tak jauh pun and tak perlu naik train. Pelik gakla kenapa my flight kat gate H4 coz normally international departure kat gate C, yang kena naik train tu. Ground crew tuh kata, tah kenapa hari ni plak naik kat H4. Dalam hatiku, bagusla...takdekla susah2 kena naik train jauh2 plak kan. Kebetulan je.
Sampai kat gate, again, I requested to change seats, but dia kata tak boleh sebab kebetulan hari tu ada banyak baby. Ada 5 orang baby. So kemungkinan bassinet pon tak dapat. I pon pasrah jekla. Kat waiting area tuh, I counted la how many babies yg ada. Yang infant only 2, yang lain semua dah besar & boleh berjalan. Whattheheck kan? Takpe, bersabar lagi. Sampai waktu nak boarding, the ground crew asked me to move to the front of the line coz they normally board kids dulu. So, yeah..I'm the first to board the plane.
Again, sampai kat pintu airplane tuh, I told the cabin crew nya supervisor that my seat was at the back & I have no bassinet & requested to change seat that have bassinet. Dengan baik hatinya supervisor tu took my ticket & told me to sit first & he will settle my problem. Dia pun complain kata ground crew ni malas nak buat kerja. After everyone else dah board the plane, the ground crew came to me and said they managed to change my seat and got me a bassinet. Alhamdulillah, lega hati mendengar. Kalau tak, camne nak gi toilet or nak makan kan kalo baby ada kat lap.
Pas dah changed seats, Adel sambung menyusu coz betul2 before boarding dia nangis plak nak menyusu. Masa take off tu dia tidur jek. I put him in the bassinet, and Adel tidur sampailah nak landing, dia terjaga nak menyusu. Sampai Adelaide pun dia tidur. I put him on the stroller, beratur tunggu custom check ape semua pun dia nyenyak tidur. Masa nak collect bag pun I left him by himself tuk nak angkat bag. Then nak tolak stroller satu tangan and trolley of bags satu tangan memang mencabar. Kebetulan ada lah seorang pakcik & makcik ni yang datang Adelaide nak beraya ngan anak2 dia tolong. Pakcik tu kata, "takpe, takpe...awak tolak je anak awak..biar pakcik tolakkan beg awak ni..." And pakcik tu memang tolak my bags all the way ke depan kastam yang nak check bag tu. Baik sungguh pakcik Ismail & makcik Rosnah ni. Jasamu akan dikenang selalu.
I was in front of the line dah tuk kastam check bag masa Adel menangis terjaga dari tidur. Adoi. Pakcik Ismail kata, "ala...lewat beberapa minit jek..kalau tak baby mesti tak bangun lagi.." hehe. Anyway, org kastam tuh check only one of my bag yang ada rempah2, the other bag yang ada kerepek2 and kuih2 raya tu I tak bukak pun for him to check coz dah tak sabar nak keluar. Lagipun masa dia check2 rempah tu dah tanya awal2 " is that it? is there anything else after this?" and he said no. So ape lagi, terus malas nak bukak bag. Then keluar dari pintu with one hand pushing the trolley of bags & the other hand pulling Adel's stroller. Nampak je my DH, terus I lepaskan trolley bag tu tengah2 jalan. Haha! Lega...sampai pun akhirnya. Alhamdulillah...memang Adel tak banyak kerenah & memang perjalananku sungguh smooth sekali. Will I do it again? Errrmm...tengoklah dulu. hehe.
Sekian....entry yang sungguh la panjang.
Comments
Post a Comment